Lektura nie musi być nudna

Lektury? Oj, wydaje się, że nie lubią ich uczniowie (no może nie wszyscy)! Kto dziś czyta książki? A oni biedni muszą, ale czy to robią? Nauczyciele j. polskiego  przed omawianiem lektury zastanawiają się, jakby tu zachęcić uczniów do czytania, jak zaangażować ich do wspólnego omawiania treści lektury, jak rozbudzić w nich ciekawość. A może tak lapbook? Lapbook, to tzw. „książka na kolanach” (w wolnym tłumaczeniu). Jest to świetny sposób nauki, ponieważ już samo jego przygotowanie wymaga wybrania najważniejszych informacji, a dzięki ciekawym elementom (m.in. zakładkom), jest on dla uczniów dużo bardziej atrakcyjną formą niż zwykła książka. Klasa VII b wykonała lapbooki do lektury „Opowieść wigilijna”. W tworzeniu lapbooków ważne są: kreatywność, fantazja, zaangażowanie i znajomość tematu.

Innym pomysłem było w ramach lekcji języka polskiego, aby uczniowie klasy VI a zrobili portfolio bohatera literackiego z ulubionej lektury. Odwiedzili oni bibliotekę szkolną, gdzie wypożyczyli potrzebne im lektury. Gromadzili materiał na temat wybranego przez siebie bohatera, projektowali stronę tytułową, wykonywali rysunki. Szóstoklasiści mieli przestawić wybraną postać, a także podać informacje na temat jej wyglądu, cech charakteru, umiejętności, usposobienia.

Może taka forma pracy z lekturą zachęci wszystkich uczniów do czytania? Drodzy uczniowie zapraszamy do biblioteki. Znajdziecie tam oprócz lektur wiele nowych ciekawych książek zakupionych w ramach NPRCz 2.0.

Skip to content