Obszar #1 DZIECI – Spotkanie nocą w greckim klimacie
W maju w SP1 znów było nocne spotkanie na czytanie i nie tylko – tym razem w greckim klimacie,
a to ze względu na planowany ponowny już wyjazd uczniów do pięknego kraju oblewanego przez cztery morza Jońskie, Śródziemne, Egejskie i Kreteńskie.
Czytanie i malowanie Grecji
Nocą z 5 na 6 maja 2022 r. szkoła nie była pusta ani cicha. Gościli w niej siódmoklasiści, rozpoczynając spotkanie malowaniem na szkle konturów postaci mitologicznych i pejzaży greckich miasta Platamonas, które to część uczniów odwiedzi we wrześniu br. Przy okazji zrodziło się wiele pytań, szczególnie o tę część Grecji. Odpowiedzi szukano, czytając zespołowo mapy greckie i oglądając albumy z fotografiami wykonanymi niegdyś w Grecji przez wychowawczynię klasy 7 d. Nie poprzestano jednakże na obrazach i mapach. Na spotkaniu obecne były książki zawierające opisy i wybór literatury greckiej, a nawet rzymskiej, poezję. Jak całe spotkanie, tak i czytanie tych książek było… twórcze! Otóż 5 uczniów jednocześnie otwierało różne książki na podanej stronie i głośno czytało wybrane wersy z każdego tomu, co powodowało powstawanie nowych tekstów prozatorsko-poetyckich. Były nastrojowe, refleksyjne, niektóre wywoływały uśmiech. Młodzieży one bardzo się podobały – na tyle, że wydłużono przewidziany czas owego czytania i na tyle, że wszyscy obecni byli chętni do czytania! W przerwie nakarmione dusze zadbały o nakarmienie ciała tradycyjną pizzą. Zatroszczono się i o spadek „przybyłych ” kalorii podczas gier ruchowych na szkolny korytarzu. Aby nocka nie była monotematyczna znalazły się na niej elementy integracyjne (np. czego o mnie nie wiecie, a co wiecie) oraz gra w planszówkę „Pytaki”, w której to podstawową czynnością graczy jest… czytanie i odpowiadanie. Całość wspominana jest przez uczniów
z zadowoleniem, a prace na szkle (czyli dalsze malowanie Grecji) kontynuowane były przez kilka kolejnych dni, by w końcu zawisnąć na desce jako praca zespołowa, pierwotnie na sali gimnastycznej podczas konkursu (w którym autorzy pracy zajęli 1. miejsce), potem na szkolnym holu dla informacji
i ozdoby. (EJ)
Obszar#4 WSPÓŁPRACA – spotkanie uczniów gołdapskiej Jedynki z nauczycielami różnych szkół
Recytowanie dla przyjemności
Konkurs recytatorski kojarzy się zazwyczaj z pamięciowym opanowywaniem tekstu i mrówczą pracą, a nie wszyscy wiedzą/pamiętają, że recytować można i czytając…
Czerpanie przyjemności z recytacji
W piątkowe popołudnie 20 maja gospodarze sali nr 20 w SP1 odświętnie ją przystroili, gdyż odbywał się tam konkurs recytatorski dla klas 4-8, ale mający nieco odmienny charakter od powszechnie znanych. Jego celem była recytacja dla przyjemności, dla czerpania z utworu i malowania jego kolorytu/przesłania odbiorcom. Wyboru wiersza dokonywali sami uczniowie – jedyny wymóg: jego twórcą miał być rodak. Nie trzeba było utworu znać na pamięć, preferowane było czytanie, ale piękne – recytacja, która miała zachwycić jury, złożone z zaproszonych nauczycieli, którzy sami są autorami książek. Byli to: Barbara Bester, Jan Jastrzębski i Jarosław Żukowski (panowie są już na zasłużonej emeryturze). Gości zaskoczył fakt, że ich dzieła dekorowały salę, a jeszcze bardziej to, że zamiast tradycyjnych dyplomów pisali dedykację w swoich książkach dla arcymistrzów recytacji! Tak, właśnie egzemplarze ich twórczości stanowiły nagrody dla najlepszych – wyłoniono ich pięciu: cztery uczennice Anna H. (kl. 8 c) Maja P. (kl. 8 a), Aleksandra C. i Julia S. (obie z kl. 4 a) oraz uczeń Dawid Z. (kl. 7 d). Warto nadmienić, iż jedna z nagród dopiero w czerwcu będzie miała swoją premierę na spotkaniu autorskim – zatem jesteśmy pierwsi. Tutaj nie było przegranych, gdyż pozostali uczniowie otrzymali miano mistrzów recytacji
i bransoletki, zaś wszyscy uczestnicy – pamiątkowe znaczki. Autorom podziękowano pastelowymi kubkami ze słodką zawartością. Zaskoczeni byli i recytatorzy, i jurorzy, ale zadowoleni – wszyscy. Jarosław Żukowski, przemawiając do obecnych, podkreślił to, co stanowiło główny cel konkursu: aby czytać dla przyjemności i smakować wiersze. Wartością dodaną spotkania było zaproszenie twórców na spotkania autorskie do SP1 w najbliższych dniach czerwca – będzie okazja poznać zawartość nagród, których sponsorami byli klasa 7 d organizująca konkurs, pedagog Urszula Mossakowska i dyrektor szkoły Sylwia Ostrowska.
Obszar #2 NAUCZYCIELE – Książki czytane przez nauczycieli
Pracując w szkole nie można zapominać, iż przykład idzie z góry, a zachowanie dorosłego jest naśladowane przez uczniów. Dobry wzorzec pracownika SP1 to także pracownik czytający, stąd pomysł akcji o polecaniu książek przez dorosłych.
Akcja „Poleć mnie… – książka”
Maj kojarzy się od zawsze z czytaniem, szczególnie już dorosłemu pokoleniu, i z tego względu właśnie
w tym miesiącu w gołdapskiej Jedynce przeprowadzono akcję, polegającą na polecaniu ulubionych, wartych zauważenia publikacji czytanych przez wszystkich pracowników. Ankietę przeprowadziła klasa 7 d. Wśród proponowanych lektur znalazły się książki historyczne, pedagogiczne, powieści, poradniki, albumy. Adresowane do czytelników w różnym wieku. Tematycznie nawiązują one do życia dzieci
i młodzieży, wychowania, pasji, hobby, patriotyzmu, tradycji i nie tylko. Każdą polecaną książkę nauczyciele i inni pracownicy uzasadniali krótką recenzją (w ten sposób powstała lista godnych uwagi publikacji, zamieszczona w szkolnej bibliotece i wiadomościach szkolnego dziennika). Np. „Filary Ziemi” Kena Folletta ukazuje przeplatanie się miłości, nienawiści i pasji. „Być jak płynąca rzeka” Paula Coelha zawiera mnóstwo inspirujących cytatów, skłaniających do refleksji, a „Kołysanka z Auschwitz” Maria Escobara stanowi dokument obozowy z II wojny światowej, inny niż wszystkie publikacje obecne na księgarskim rynku. Z kolei „Drzewo życzeń” Katherine Applegate jest czułą opowieścią na temat czasu, przyjaźni, tolerancji, w której zwyciężają szacunek, odwaga i nadzieja. I co ważne: odbiorcą tych treści może być zarówno dorosły, jak i sześciolatek. Z poradników inspirujący jest tekst Marisy Lupato zatytułowany „Dekorowanie mebli”, a z albumów „Złota księga pieśni polskich” Zbigniewa Adrjańskiego. Z kolei Benjamin Alire Sáenz stworzył interesującą książkę pt. „Arystoteles i Dante odkrywają sekrety wszechświata”. Narratorem powieści jest młody chłopak, co czyni ją łatwą w odbiorze, a pozwala nam zrozumieć, że wiele skarbów świata mamy w zasięgu ręki, tylko musimy otworzyć oczy. Tę książkę
z powodzeniem mogą czytać uczniowie i nie tylko ją spośród znajdujących się na liście. Cała akcja stanowi dobry przykład dla młodszych członków społeczności SP1. Jako pomysłodawca dorosłym polecam w szczególności „Dzieci ekranu” autorstwa dr. Nicholasa Kardarasa, specjalisty ds. uzależnień, w której zawarto wstrząsające argumenty o ogromnej szkodliwości wpływu technologii na mózgi dzieci. Warto znać tę lekturę, szczególnie w dobie wszechogarniających nas multimediów. Zdecydowanie wolę książkę od komputera i ten wybór polecam innym😊. (EJ)
https://drive.google.com/file/d/1J6L6jurVZ8lHy1hpQucftkD56KwZSs8s/view?usp=sharing