„Pytanie na śniadanie” w 4a

W ramach Tygodnia Edukacji Globalnej i akcji „Pytanie na śniadanie” uczniowie klasy 4a  przygotowali tradycyjne śniadania z różnych krajów wraz z dekoracjami biurek i pokojów.

Cała akcja spotkała się z ogromnym entuzjazmem. Dzieci przygotowały m. in. śniadania z USA, Belgii czy Wielkiej Brytanii. Biurka uczniów były pięknie udekorowane w barwy narodowe danych krajów, na ścianach wisiały flagi a uczniowie wręcz z zaskakującą pasją przedstawiali informacje o wybranych krajach.

Podczas lekcji dowiedzieliśmy się o zwyczajach Brytyjczyków, m. in. o tradycji picia herbaty, o tym gdzie żyje królowa i co je w swoim Pałacu Buckingham na śniadanie. Uczniowie zauważyli, że w USA, Wielkiej Brytanii czy Belgii ludzie żyją zwykle dostatnio. W tych państwach istnieje łatwy dostęp do edukacji, społeczeństwo nie jest znacząco rozwarstwione i panuje tam pokój.

Powyższa wymiana spostrzeżeń otworzyła drzwi do dyskusji na temat krajów uboższych i poziomu życia obywateli w takich miejscach jak Ameryka Południowa czy Afryka.

Dzieci z przejęciem opowiadały o głodzie, braku dostępu do wody. Przyznały, że podczas przygotowania do dyskusji mogły liczyć na rodziców, którzy chętnie podzielili się z nimi informacjami na temat problemów świata.

Następnie wszyscy uczestnicy próbowali odpowiedzieć na główne pytanie spotkania, a mianowicie „Co mogę/możemy zrobić, żeby polepszyć świat?”

Dzieci miały mnóstwo pomysłów. Według niektórych uczniów problem głodu krajów rozwijających się można by rozwiązać przez mądrzejsze rozdzielanie nadmiernie produkowanej żywności bądź żywności niespożytej. Słusznie zauważyły, że w krajach bogatszych ludzie kupują produkty spożywcze a następnie często je wyrzucają. Zamiast wyrzucać, mogliby przekazać część produktów ludziom uboższym.

Uczniowie dostrzegli, że ważne są działania oddolne, takie jak działania organizacji charytatywnych, które budują studnie, szkoły, wysyłają nauczycieli czy lekarzy wolontariuszy, organizują zbiórki żywności. Świat zmieniłby się na lepsze i poprawiłaby się jakość życia wielu ludzi, gdyby dzieci miały łatwiejszy i darmowy dostęp do edukacji.   Zwrócili też uwagę, że my wszyscy, każdego dnia, możemy przyczyniać się do polepszania świata poprzez dbanie o naszą planetę, np. przez zmniejszenie ilości kupowanych zabawek, gadżetów, ubrań, opakowań plastikowych, nie wyrzucanie sprawnych rzeczy lub oddawanie rzeczy już używanych na cele charytatywne, wdrożenie metod rozsądnego zużywania wody czy prądu, sortowanie odpadów.